Na een conflict van bijna 5 jaar, heeft Adidas onlangs een schikking getroffen met Adivon, een Chinese fabrikant van sportartikelen. Adivon gebruikt al jaren een merk dat grote gelijkenis vertoont met het Adidas-logo. Over de inhoud van de schikking hebben de partijen geen mededelingen gedaan.

Flinke marktpositie

Het Adivon-merk is sinds 2006 verkrijgbaar in China. Het bedrijf heeft inmiddels een flinke positie opgebouwd en richt zich vooral op de onderkant van de markt. In China zijn al meer dan 3000 Adivon-winkels.

adidas adivon china

Rechtszaak in 2008

In 2008 spande Adidas een rechtszaak aan vanwege de grote gelijkenis tussen beide merken. Met de schikking is deze rechtszaak nu van de baan. In de pers circuleren berichten dat Avidon in ieder geval zijn logo zal aanpassen.

adidas adivon

Bekende merken in China

De zaak laat zien dat het in China voor eigenaren van bekende merken nog steeds niet eenvoudig is hun rechten af te dwingen. In Europa zou in ‘no time’ korte metten zijn gemaakt met een dergelijke inbreuk. Bekende merken krijgen in Europa een hele ruime bescherming. Maar in China ligt dat toch anders. Daar krijgt de inbreukmaker zo maar 5 jaar de tijd om zijn ‘copycat’ in de markt te zetten.