Februari 2018. Adidas is in Japan met succes opgetreden tegen een producent van hondenkleding, die een logo met drie botten als merk wilde registreren voor hondenkleding. Het bottenlogo komt het register niet in.

Langste eind

In eerste instantie had het Japanse merkenbureau nog geoordeeld dat het botten-merk geen inbreuk maakt op het adidas-logo. Echter, in beroep trok adidas toch aan het langste eind.

Bekend

Volgens het Japan Patent Office lijken de merken sterk op elkaar en is het adidas-merk bovendien heel bekend. Daarbij komt dat fabrikanten van sportartikelen tegenwoordig ook wel eens in hondenkleding doen. Kortom, het is verwarrend en het botten-merk wordt niet geregistreerd.

Geen toeval

Dat met het bottenlogo bewust wordt aangehaakt bij adidas, blijkt uit het feit dat je het logo veel tegenkomt met daaronder de naam adidog. In eerste instantie had het bedrijf ook voor de combinatie van het woord adidog en de botten een registratie aangevraagd, maar die werd al in 2008 teruggetrokken, vermoedelijk onder druk van adidas.

Oppassen, behalve in VS

Het blijft oppassen met dit soort grappen met bekende merken. In principe zit de aanhaker eigenlijk altijd wel fout. Hoewel, in de VS – het land van de nagenoeg onbegrensde vrijheid van expressie – komt de grapjas er nog wel eens mee weg. Zo mocht het bedrijf Haute Diggity Dog van de Amerikaanse rechter zijn hondenspeeltje in de vorm van een tasje rustig Chewy Vuiton noemen. Lekker om op te kauwen.

In de VS werd Chewy Vuiton door de rechter toegestaan en vind je hondenspeeltjes als Starbarks en Americanine Express

Bas Kist