Januari 2018. Adidas is er niet in geslaagd de registratie tegen te houden van een kledingmerk dat bestaat uit een blauwe en rode streep. Op 10 januari bepaalde de Oppositie afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO dat de strepenmerken waarop adidas zich beroept onvoldoende overeenstemmen met het nieuwe beeldmerk, dat is aangevraagd door het Belgische Shoe Branding Europe.

Links Shoe Branding-logo, rechts de adidas-registraties

In de oppositie bracht adidas een groot aantal zwart-wit strepenmerken in stelling, waaronder een Internationale strepenregistratie (midden) en Spaanse nationale registratie (rechts).

Aantal strepen

Volgens EUIPO bestaan zowel het logo van Shoe Branding als het adidas-merk slechts uit zeer eenvoudige geometrische elementen. Echter, de visuele indruk van de merken verschilt: niet alleen zijn de dikte en de kleur van de strepen anders, ook het aantal strepen verschilt. En met name dat laatste element is volgens EUIPO van groot belang.

Geen overeenstemming

Kortom: volgens EUIPO stemmen de merken niet overeen, waarmee de hele zaak voor adidas in elkaar stort. Want ook het beroep van adidas op de grote bekendheid van zijn strepenmerk zet geen zoden aan de dijk als de merken eenvoudigweg niet overeenstemmen. Het merk van Shoe Branding mag dan ook gewoon door.

Nog een oppositie

En het was helemaal feest voor Shoe Branding omdat het bedrijf op diezelfde dag, 10 januari 2018, in een tweede oppositieprocedure nog een keer aan het langste eind trok. Ook het bedrijf Aulbach Lizenz AG had bezwaar gemaakt tegen het logo van Shoe Branding. Maar ook hier stelt EUIPO vast dat de merken niet overeenstemmen. De vorm, de kleur en in dit geval ook de positie van de merken, is verschillend.

Links Shoe Branding, rechts het oudere merk van Aulbach Lizenz