Kenmerk of eigenschap van het product
Als een merk een kenmerk of eigenschap van het product beschrijft, dan weigert EUIPO het merk te registreren. Volgens EUIPO is Loved by Cats niets anders dan een promotionele boodschap, waarmee Ahold aangeeft dat katten dol op het product zijn. Het is dus geen onderscheidend merk en daar kan ook het logo met de kattenpootjes niets aan veranderen: ga die merken lekker gebruiken, maar bescherming geven wij ze niet, aldus EUIPO.
Dagelijks tientallen merken geweigerd
Maar Ahold staat niet alleen. Elke dag wordt de Europese registratie van vele tientallen merken geweigerd wegens het ontbreken van onderscheidend vermogen. Soms ligt de weigering zeer voor de hand. Maar er zijn ook merken die wat minder makkelijk als niet-onderscheidend zijn te herkennen. Hieronder vind je een paar recente voorbeelden. Sommige weigeringen zijn echte inkoppers, andere misschien toch wat verrassender.
Inkoppertjes
Voor onderstaande merken kon je op je klompen aanvoelen dat de registratie problemen zou geven. Je kunt je zelfs afvragen waarom deze merkhouders überhaupt geld hebben uitgegeven aan een merkaanvraag.
-
- BLOSSOM
Voor cosmetica is het merk BLOSSOM niet onderscheidend. ‘Bloesem’ beschrijft de geur of kleur van de cosmetica. Registratie geweigerd.
-
- CEOWORLD MAGAZINE
Tsja, een tijdschrift voor de CEO: merk geweigerd.
-
- WHERE LUXURY IS NOT A LIMIT
Voor reizen en hotels heeft deze beschrijvende zin natuurlijk geen onderscheidend vermogen. Registratie geweigerd.
-
- CRAZY ENERGY DRINK
Het zal wel om een opvallend energie-drankje gaan. Geen onderscheidend vermogen, geen registratie.
Verrassingen
Toch is het vooraf niet altijd zo duidelijk dat een merk geweigerd kan worden.
-
- I LOVE CSRD
Een merk voor zakelijke en financiële advisering. De registratie is geweigerd. Het merk betekent volgens EUIPO: Ik hou van Corporate Sustainability Reporting Directive. Daarom is het beschrijvend. Die zag ik niet direct aankomen, de afkorting CSRD was mij niet bekend.
-
- ROUHEE
ROUHEE, daar is niks mis mee, zou ik zeggen. Prima merk voor vruchten, noten en graanproducten. Hmmm, toch niet. ROUHEE blijkt in het Fins ‘grof’ of ‘ korrelig’ te betekenen. En omdat je bij een Europese merkregistratie met alle EU-talen rekening moet houden, krijgt dit merk om die reden geen registratie. Grof en korrelig kan een kenmerk zijn van het product en daarmee is het merk niet onderscheidend. Tja, eerlijk is eerlijk, deze had ik er niet uitgevist! Mijn Fins is niet meer wat het geweest is.
Conclusie
Het blijft dus oppassen met die toets van onderscheidend vermogen bij merkregistraties. In de meeste gevallen kunnen wij een weigering gewoon goed voorspellen. Maar toch worden we een enkele keer nog wel eens verrast door een onverwachte betekenis in een EU-land of door een ons onbekende vakterm of afkorting.
Bas Kist
Banner afbeelding door pouchdirect Ausatralia on Unsplash