Kenmerk of eigenschap van het product

Als een merk een kenmerk of eigenschap van het product beschrijft, dan weigert EUIPO het merk te registreren. Volgens EUIPO is Loved by Cats niets anders dan een promotionele boodschap, waarmee Ahold aangeeft dat katten dol op het product zijn. Het is dus geen onderscheidend merk en daar kan ook het logo met de kattenpootjes niets aan veranderen: ga die merken lekker gebruiken, maar bescherming geven wij ze niet, aldus EUIPO.

Ahold

Dagelijks tientallen merken geweigerd

Maar Ahold staat niet alleen. Elke dag wordt de Europese registratie van vele tientallen merken geweigerd wegens het ontbreken van onderscheidend vermogen. Soms ligt de weigering zeer voor de hand. Maar er zijn ook merken die wat minder makkelijk als niet-onderscheidend zijn te herkennen. Hieronder vind je een paar recente voorbeelden. Sommige weigeringen zijn echte inkoppers, andere misschien toch wat verrassender.

Inkoppertjes

Voor onderstaande merken kon je op je klompen aanvoelen dat de registratie problemen zou geven. Je kunt je zelfs afvragen waarom deze merkhouders überhaupt geld hebben uitgegeven aan een merkaanvraag.

    • BLOSSOM

Voor cosmetica is het merk BLOSSOM niet onderscheidend. ‘Bloesem’ beschrijft de geur of kleur van de cosmetica. Registratie geweigerd.

    • CEOWORLD MAGAZINE

Tsja, een tijdschrift voor de CEO: merk geweigerd.

    • WHERE LUXURY IS NOT A LIMIT

Voor reizen en hotels heeft deze beschrijvende zin natuurlijk geen onderscheidend vermogen. Registratie geweigerd.

    • CRAZY ENERGY DRINK

Het zal wel om een opvallend energie-drankje gaan. Geen onderscheidend vermogen, geen registratie.

Logo's afgewezen

Verrassingen

Toch is het vooraf niet altijd zo duidelijk dat een merk geweigerd kan worden.

    • I LOVE CSRD

Een merk voor zakelijke en financiële advisering. De registratie is geweigerd. Het merk betekent volgens EUIPO: Ik hou van Corporate Sustainability Reporting Directive. Daarom is het beschrijvend. Die zag ik niet direct aankomen, de afkorting CSRD was mij niet bekend.

    • ROUHEE

ROUHEE, daar is niks mis mee, zou ik zeggen. Prima merk voor vruchten, noten en graanproducten. Hmmm, toch niet. ROUHEE blijkt in het Fins ‘grof’ of ‘ korrelig’ te betekenen. En omdat je bij een Europese merkregistratie met alle EU-talen rekening moet houden, krijgt dit merk om die reden geen registratie. Grof en korrelig kan een kenmerk zijn van het product en daarmee is het merk niet onderscheidend. Tja, eerlijk is eerlijk, deze had ik er niet uitgevist! Mijn Fins is niet meer wat het geweest is.

Conclusie

Het blijft dus oppassen met die toets van onderscheidend vermogen bij merkregistraties. In de meeste gevallen kunnen wij een weigering gewoon goed voorspellen. Maar toch worden we een enkele keer nog wel eens verrast door een onverwachte betekenis in een EU-land of door een ons onbekende vakterm of afkorting.

Bas Kist

Banner afbeelding door pouchdirect Ausatralia on Unsplash

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.