VERWARRINGSGEVAAR

Het beeldmerk waar Ahold zich tegen verzet, een Europese registratie op naam van het Engelse bedrijf TdeltaS, is ingeschreven voor allerlei voedingsmiddelen en dranken, producten waarvoor Ahold ook zijn AH-merk gebruikt. Hoewel de eerste letter in het beeldmerk geen A is maar een driehoek, lijkt het merk door zijn vorm natuurlijk wel sterk op AH. Verwarring ligt op de loer.

AH

VERKEERDE NAAM

Het Europese merkenbureau EUIPO stelt Ahold echter in het ongelijk omdat de merkregistratie AH, waarop de actie gebaseerd is, op naam van Albert Heijn B.V. staat, terwijl Ahold de aanval opende namens een andere vennootschap, Ahold Delhaize Licensing Sarl. In zo’n geval kan EUIPO niet anders dan strikt de regels volgen en de claim afwijzen, ook al lijken die twee merken wel sterk op elkaar.

ZUUR

Uit de uitspraak lijkt te volgen dat de partijen twee jaar lang met elkaar onderhandeld hebben, op zoek naar een oplossing. Het is wel zuur voor Ahold dat de wederpartij pas in 2019, toen de onderhandelingen blijkbaar waren stukgelopen, plotseling het argument inbracht dat de actie van Ahold op de verkeerde naam was gestart.

LANGSTE EIND

Overigens kan Ahold de zaak nog steeds vrij eenvoudig repareren, door een nieuwe procedure aan te spannen, maar dan op naam van Albert Heijn BV. Het zou mij niet verbazen als ze dan alsnog aan het langste eind trekken.

Bas Kist

Photo credit: FaceMePLS on Visualhunt / CC BY