Maart 2016. ‘Een tweederangs reality-tv persoonlijkheid’. Zo omschrijft de Australische zangeres Kylie Minogue haar naamgenoot Kylie Jenner. Minogue is boos omdat de 18-jarige Jenner, beginnend artiest en een halfzusje van society-ster Kim Kardashian, het in haar hoofd heeft gehaald in de Verenigde Staten een merkregistratie aan te vragen voor de naam Kylie.

Kylie Minogue Jenner

Hoge verwachtingen

Hoewel de professionele successen van de jonge Kylie tot op heden beperkt zijn gebleven tot een enkel bijrolletje in de TV-serie van zuster Kim, heeft het aanstormend talent blijkbaar hoge verwachtingen van haar showbiz-carrière. Anders verzin je het niet om je naam als merk te deponeren.

Oppositie

Minogue is niet alleen bang voor verwarring, maar wil ook niet geassocieerd worden met Jenner, die in haar honger naar publiciteit regelmatig controversiële foto’s plaatst op Instagram. Op 22 februari heeft Minogue bezwaar tegen de registratie aangetekend bij het Amerikaanse merkenbureau.

Kylie Minogue merkregistratie

Vooralsnog lijkt zij de beste papieren te hebben. Niet alleen bezit de Australische superster verschillende oudere merkregistraties van de naam Kylie, maar ook haar wereldwijde bekendheid kan haar hier helpen. Kylie Minogue staat al bijna 30 jaar in de spotlights en verkocht meer dan 80 miljoen CD’s, wat voorlopig in een schril contrast staat met de professionele prestaties van Kylie Jenner.

Chanel

De kwestie laat zien dat artiesten die hun eigen naam als merk willen gebruiken er verstandig aan doen vooraf altijd goed te checken of er niet al een claim op ligt. Zo verbood de rechter in Indiana in 2014 de Amerikaanse Chanel Jones om de naam Chanel’s Salon te gebruiken voor haar spa en schoonheidssalon. De aanklacht was ingediend door het Franse modehuis Chanel. Ook al heet je zelf Chanel, dat betekent nog niet dat je die naam zo maar voor de dergelijke beautysalon kunt gebruiken, aldus de rechter.

Katja: opwindend lekker

En ook onze eigen Katja Schuurman stootte eind jaren 90 het hoofd toen zij op de top van haar carrière de naam Katja als merk voor cosmetica registreerde. Het bedrijf Katja Fassin, dat al jaren onder de bekende merknaam Katja dropjes verkocht, tekende bezwaar aan. Volgens de fabrikant zou een cosmetica-merk Katja schadelijk zijn voor het dropjesmerk. Bovendien was het bedrijf nu genoodzaakt te stoppen met de slogan ‘Katja, opwindend lekker’. De rechtbank van Utrecht stelde Katja Fassin in het gelijk en verbood Schuurman om onder haar eigen naam een cosmetica-lijn te beginnen.

Dit artikel werd eerder in gepubliceerd in NRC Handelsblad Alleenrecht op de naam Kylie NRC 3-3-2016