Aanklacht

Op 20 juni diende Rovio een aanklacht in bij de rechtbank in Californië. Hoewel er misschien niet zo snel sprake zal zijn van verwarring – het eten van kippetjes en een computerspel zijn natuurlijk twee verschillende zaken – is Rovio toch bang dat zijn bekende merk Angry Birds hierdoor ‘verwatert’ en onderscheidend vermogen verliest. Volgens Rovio probeert Angry Birdz Chicken gewoon te profiteren van de grote reputatie van het merk Angry Birds. Rovio eist nu dat het restaurant zijn naam wijzigt.

Angry Birdz Chicken

Angry Bite

Enige tijd geleden slaagde het Finse gamebedrijf er in Maleisië overigens niet in het snack-merk Angry Bite te stoppen. Dat is opvallend want dat Angry Bite komt– ook door het design met de boze ogen – toch wel erg dicht in de buurt. Maar eens zien hoe het deze keer in de VS afloopt.

Angry Birdz Chicken

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.