Oktober 2018. Het is Apple weer gelukt. In een procedure voor het Europese Gerecht heeft het computerbedrijf het Taiwanese Apo International verslagen in een zaak over het Apple-merk. De door Apo aangevraagde merkregistratie voor een halve appel samen met het woord ‘apo’ lijkt te veel op de naam en het logo van Apple.

Zelfde producten

Apo, leverancier van projectorlampen, deed de merkaanvraag al in 2012, voor dezelfde producten als de Apple-registraties. Apple diende daarop in 2013 oppositie in bij het Europese merkenbureau EUIPO, waarbij het zich beriep op zowel het bekende Apple-logo als het woordmerk Apple.

Sinaasappel?

Het EUIPO was het niet eens met Apple en zag geen inbreuk in de merkaanvraag van Apo. Hoewel het om dezelfde producten ging, vond het EUIPO dat er geen gevaar voor verwarring was. Het logo van Apo zou net zo goed een sinaasappel of een letter C kunnen zijn, aldus EUIPO.

Hogere wiskunde van het EU-Gerecht: een sinaasappel is rond, een appel niet

Appels zijn geen sinaasappels

Echter, het EU-Gerecht stelt nu vast dat sinaasappels, anders dan appels, rond zijn. Het is duidelijk dat de merkaanvraag van Apo wel degelijk een appel moet voorstellen. Tel daarbij op de fonetische gelijkenissen tussen de woorden Apo en Apple en je hebt een merkinbreuk. Met zijn uitspraak vernietigt het Gerecht dan ook de eerdere beslissing van het EUIPO uit 2016.

Terecht

De uitkomst hoeft niet te verbazen. Wie in een appel een sinaasappel probeert te ontdekken, is appels met peren aan het vergelijken! Het blaadje naar rechts, het deukje onderin en het woord Apo: het wijst toch allemaal richting Apple, één van de bekendste merken ter wereld. Opvallend dat het allemaal zolang heeft moeten duren totdat iemand Apple in het gelijk stelde.

Nynke Ettes