Bescherming oprekken
Met de merkaanvraag van een fles zonder tekst probeert Bacardi de beschermingsomvang van de vormgeving van de Bacardiverpakking nog wat verder op te rekken. Echter, EUIPO weigerde de registratie omdat het merk niet onderscheidend zou zijn. De vorm van de fles is niets bijzonders en de rode zegel en het wapen daaronder moeten vooral als versiering worden gezien, aldus EUIPO.
Links de merkregistratie, een poging om de vormgeving van de Bacardi-fles nog beter te beschermen
Niet decoratief
In beroep trok Bacardi echter toch aan het langste eind. In december bepaalde de Board of Appeal dat je niet zomaar elk beeldelement kunt wegzetten als ‘decoratief’ (en daarmee niet-beschermbaar). Ondanks het feit dat bij sterke drank vaker gebruik gemaakt wordt van rode zegels en wapens, meent de Board dat de combinatie van de verschillende beeldelementen en kleuren van de Bacardi-fles voor voldoende onderscheidend vermogen zorgen. Bacardi krijgt alsnog zijn registratie.
Voorbeelden EU-registraties ‘kale’ verpakkingen. Vlnr: Lipton, Maltesers, Red Bull, Uncle Bens, M&M’s
Ruimte voor bescherming van verpakkingen
Het is een beproefd concept om verpakkingen een bredere bescherming te geven: een registratie van de basisvormgeving van de verpakking: het design zonder de gebruikte teksten. De Board of Appeal neemt in de Bacardi-zaak gelukkig een soepele houding aan, die ruimte lijkt te bieden voor brede bescherming van verpakkingsdesign.