Juli 2017. De Amerikaanse Major League Baseball MLB overweegt oppositie in te dienen tegen de registratie van het nieuwe logo van de Overwatch League, een online spelcompetitie. Volgens MLB lijkt het logo teveel op het eigen MLB-merk.


Links de beide logo’s, helemaal rechts het recent gedeponeerde merk

Tijd winnen

Om wat tijd te winnen heeft de MLB bij het Amerikaanse merkenbureau 90 dagen uitstel aangevraagd voor het indienen van de oppositie. De organisatie heeft nu tot eind oktober de tijd zich voor te bereiden op de strijd.

Merkinbreuk?

Het is natuurlijk maar zeer de vraag of hier nu sprake is van een merkinbreuk. Natuurlijk, het idee is een beetje hetzelfde, maar het gaat toch om een afwijkend design, uitgevoerd in andere kleuren. De Amerikaanse website Techdirt merkt terecht op dat het logo van de NBA, dat veel dichter bij het MLB logo zit, blijkbaar geen problemen oplevert. Misschien moet de MLB die 90 dagen uitstel maar gebruiken om te beslissen dat het toch geen oppositie indient.


In de praktijk blijken deze logo’s elkaar ook niet te bijten. Misschien toch maar geen oppositie tegen het Overwatch-logo?

Update

Onlangs werd bekend dat MBL toch besloten heeft niet te opponeren. Een wijs besluit.