Verwarring

Volgens het Turkse merkenbureau bestaat het gevaar dat het publiek het design van Black Tallboss zal verwarren met de registratie van Red Bull, dat een enigszins vergelijkbare vlakverdeling kent. Opvallend genoeg heeft het merkenbureau zich in deze zaak vooral gefocust op het design van het blikje, dat toch ook de woorden Black Tallboss bevat.

Black Tallboss
Het blikje Black Boss maakt inbreuk op het design-merk van Red Bull.

 

Voorbeeld

Het is mooi te zien dat deze merkregistratie van Red Bull nu zijn vruchten afwerpt. Het kan een voorbeeld zijn voor bedrijven die verpakkingen op de markt brengen met een specifiek design.

Merken Red Bull

Hoewel Red Bull er in Europa helaas niet in is geslaagd het alleenrecht te vestigen op de  kleurcombinatie zilver-blauw, bezit het bedrijf wel veel verschillende Europese merkregistraties waarmee het het design van zijn wereldbekende blikje probeert te beschermen tegen na-apers.

Black Tallboss
Enkele voorbeelden van Europese merkregistraties waarmee Red Bull het design van zijn blikje beschermt.

 

Indrukwekkende merkenportefeuille

Het is slechts een kleine greep uit de indrukwekkende Europese merkenportefeuille (wij telden 136 registraties en aanvragen), die Red Bull in de loop der jaren heeft opgebouwd rondom het Red Bull-merk.

Bas Kist

 

Bron: WTR / Gün + Partners