Februari 2019. Wie dicht tegen een bekend merk aankruipt, vraagt om problemen. Dat ondervond de Turkse onderneming Pantures, dat voor zijn logo Spaaq een Europese merkregistratie aanvroeg. Daar stak het Belgische Spa een stokje voor.

Softdrinks en WC-papier

De Turken hadden registratie van Spaaq aangevraagd voor softdrinks, bier, WC-papier en papieren handdoekjes. In 2017 diende Spa oppositie in tegen de registratie-aanvraag en op 31 januari 2019 deed EUIPO uitspraak.

Negatieve invloed

Volgens EUIPO heeft Spa duidelijk aangetoond dat Spa een bekend merk is met een grote reputatie. Dat betekent dat de beschermingsomvang van het merk heel ruim is. Zo ruim dat Spa niet alleen met gemak de registratie van het gelijkende merk Spaaq voor softdrink en bier kan tegengehouden, maar ook de registratie voor WC-papier en handdoekjes. Gebruik van Spaaq voor bv. WC-papier zal een negatieve invloed hebben op het imago van het grote merk Spa, aldus EUIPO. En dus krijgt Spaaq geen registratie.

Bekende merken: wees op je hoede

De les die uit deze zaak getrokken kan worden is dat je echt op je hoede moet zijn als je tegen een bekend merk aanschurkt, zelfs als je in een totaal andere branche actief bent. Ook zonder verwarringsgevaar kan dat een probleem zijn. Is er een link tussen de merken en zou het imago of het onderscheidende vermogen van het bekende merk kunnen worden aangetast, dan is er al een inbreuk.

Bas Kist