Verwarringsgevaar

Heijmans, ruim 100 jaar oud en een van de grootste bouwbedrijven in Nederland, voerde bij het Benelux Merkenbureau BOIP aan dat de merken Heijmans en Heijvast wel erg veel op elkaar lijken. En omdat Heijvast zijn merk wil inschrijven voor diensten en producten uit dezelfde branche als Heijmans, ligt verwarring op de loer.

Heijvast Heijmans

Monopolisering gangbare achternaam

Echter, de Rotterdammers waren zich van geen kwaad bewust. ‘Vast’ oogt toch heel anders dan ‘Mans’, aldus Heijvast, dat ook wijst op het feit dat er wel meer bedrijfsnamen beginnen met Heij. Waarom maken jullie nu juist van ónze naam een probleem? Bovendien, de naam Heijvast is ontleend aan de achternaam van onze oprichter, de heer Den Heijer. Dus eigenlijk proberen jullie hier een gangbare Nederlandse achternaam te monopoliseren. Dat mag niet want de merkenwet bepaalt dat een merkhouder niet het recht heeft iemand te verbieden om zijn eigen naam te gebruiken, zo voerde Heijvast met enige stelligheid aan.

Korte metten

Mocht Heijvast serieus hebben gedacht dat het hier een punt had, dan maakt BOIP daar in zijn beslissing snel korte metten mee. Het merkenbureau laat weten dat het wetsartikel over het gebruik van je eigen naam betrekking heeft op het gebruik van de naam van een natuurlijke persoon in het economisch verkeer, en niet op het gebruik ervan als merk en al helemaal niet op de registratie ervan als merk. Dus om een voorbeeld te geven: als ik toevallig Peter Philips heet dan kan het bedrijf Philips mij volgens de merkenwet nooit verbieden de telefoon op te nemen met ‘Met Philips’. Ga ik echter onder de merknaam Peter Philips medische apparatuur verkopen, dan kan het grote Philips daar natuurlijk gewoon een stokje voor steken.

Heijvast
Heijvast wilde twee merk registreren. Beide registraties sneuvelden na oppositie van Heijmans

 

Merken en diensten stemmen overeen

Dat de merken en activiteiten van Heijmans en Heijvast erg dicht bij elkaar zitten, is volgens BOIP wel duidelijk. Er bestaat verwarringsgevaar en dus krijgt Heijvast geen merkregistratie. En de gifbeker is vermoedelijk nog niet helemaal leeg. Deze uitspraak van BOIP gaat namelijk alleen over de registratie van het merk, die is nu verboden. Maar dat betekent nog niet dat het gebruik van de naam ook verboden is. Ik zie ook dat de website van Heijvast nog gewoon in de lucht is. De kans is groot dat Heijmans zich nu, na het omvertrekken van de merkregistratie, op fase 2 stort: ook het gebruik van de merknaam Heijvast verbieden. Dat zal beginnen met een stevige sommatie: website uit de lucht en nieuwe naam kiezen s.v.p.! Weigert Heijvast dat dan kan Heijmans aan de rechter vragen ook het gebruik van de naam Heijvast te stoppen. En met deze uitspraak van BOIP in de hand is de kans groot dat zo’n verzoek succesvol zal zijn.

Noodzaak merkonderzoek

De zaak laat weer eens zien hoe belangrijk het is juridisch vooronderzoek te doen als je een nieuw merk introduceert of gaat registreren. Had Heijvast hier gewoon merkonderzoek laten doen, dan was het merk Heijmans beslist als risico naar voren gekomen en was het advies geweest: doe maar niet! Maar nu kan nog wel eens een kostbare kwestie voor Heijvast worden.

Bas Kist

Voor meer informatie over merkonderzoek, met verschillende sprekende voorbeelden: download onze Whitepaper Merkenonderzoek.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.