Geringe overeenstemming
EUIPO begint te zeggen dat de merken visueel en in klank maar in heel geringe mate overeenstemmen. Wat ook meespeelt is dat de diensten die BDO en BPO aanbieden – diensten van accountants – specialistisch zijn. De consument zal dit soort diensten en de bijbehorende merken in detail inspecteren en dus makkelijk de verschillen zien, aldus EUIPO.
Verwarringsgevaar
Hmmm. BDO en BPO bijna geen gelijkenis? Ja natuurlijk, er zit bij BPO een logootje bij en – heel klein – het woord ‘accounting’. Maar bij dat merk springen de letters BPO er toch heel nadrukkelijk uit? Het verschil tussen een D en een P is naar mijn mening – zeker in klank – minimaal. Verwarring ligt op de loer zou ik zeggen, zeker als je de merken uitspreekt: BEE-DEE-OO en DEE-PEE-OO.
Inburgering
Het is jammer dat BDO niet heeft kunnen aantonen dat hun merk BDO is ingeburgerd, dat wil zeggen dat het door langdurig gebruik sterk onderscheidend is geworden. Dat had hun positie ten opzichte van BPO denk ik een stuk sterker gemaakt. En dat merk moet toch flink ingeburgerd zijn: BDO is nota bene qua omvang wereldwijd het vijfde accountantskantoor, het bestaat al 50 jaar, is actief in 144 landen en heeft 80.000 medewerkers. Maar om een of andere reden wilde EUIPO er niet aan. Misschien is dat iets waar in beroep nog aan gewerkt kan worden.
Bas Kist
Banner afbeelding: ADVEN Creative, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons