Beledigend
De Europese instanties hebben vanaf het begin al moeite gehad met het nieuwe biermerk Brexit. In eerste instantie weigerde het Europese merkenbureau de registratie omdat het merk ‘beledigend’ zou zijn. Volgens EUIPO ondermijnde de registratie ‘het belang van een uitdrukking die een baanbrekend moment in de geschiedenis van de Europese Unie markeert’. Tja, wat moet je daar nu mee? Bent u ook zo beledigd door dat Brexit-bier?
Beroep
Hoe het ook zij: Brexit Drinks ging in beroep. Ditmaal oordeelde de Board of Appeal (BOA) dat het merk Brexit helemaal niet beledigend is. Het is gewoon een verwijzing naar een politiek proces, niets meer en niets minder, aldus BOA. En daarmee leek de weg naar registratie voor het Brexit bier vrij. Maar dat liep toch anders.
Niet onderscheidend
Want hoewel het biermerk Brexit dus niet beledigend is, is het volgens de BOA nog steeds niet onderscheidend. Volgens de BOA zal het publiek bij zo’n blikje bier het woord Brexit niet als merk of herkomstaanduiding zien, maar gewoon als verwijzing naar het bekende politieke proces van de Brexit.
Prima merk?
Wij hebben hier toch wat moeite mee. Ondanks het feit dat Brexit een wereldbekend begrip is, zien wij toch niet waarom dit woord (of het logo) niet ook uitstekend als merk voor bier zou kunnen functioneren. Verpakt in een blikje met een mooi etiket: mag ik een sixpack Brexit alstublieft!
Ingehaald
Maar inmiddels heeft de praktijk de juridische discussie waarschijnlijk al weer ingehaald. Want wie via Google zoekt naar de combinatie Brexit en bier komt een hele rits aan Brexit-bier initiatieven tegen. Zelfs als je van mening bent dat Brexit op zich een prima biermerk kan zijn, dan is Brexit-bier inmiddels, met al die andere Brexit-biermerken op de markt, niet meer zo onderscheidend voor bier.
Bas Kist