Misbruik tegengaan

De douane informeert meteen het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne CIVC, de Franse organisatie die als taak heeft misbruik tegen te gaan van de beschermde oorsprongsbenaming Champagne. Het CIVC staat er om bekend dat het zijn taak nogal ruim opvat: iedereen die in zijn communicatie ook maar even verwijst naar Champagne wordt direct aangesproken. Ook in dit geval neemt het CIVC meteen contact op met het bedrijf Ferminadaza, distributeur van Cult Gaia-kleding in Europa en de geadresseerde van de jurkjes. En de partijen komen opvallend snel tot een vergelijk: Ferminadaza verwijdert het woord champagne van de labels waarna de jurkjes worden vrijgegeven.

Reputatie Champagne

Echter, tot verrassing van het CIVC blijkt Ferminadaza vervolgens niet bereid toe te zeggen dat er in de toekomst nooit meer champagne op de labels van Cult Gaia-kleding zal staan. En zo loopt de kwestie toch nog uit op een kort geding. Door kleding te blijven labelen met de kleuraanduiding ‘champagne’ profiteert Ferminadaza volgens CIVC op onrechtmatige wijze van de reputatie van de naam Champagne, en dat is volgens de Europese Verordening voor landbouwproducten niet toegestaan.

Champagne Culta Gaia

Beige, ecru of karamel

Ferminadaza stelt echter dat het bij kleding verplicht en gebruikelijk is om op het label de kleur – als essentiële eigenschap van het product – te vermelden. Maar volgens het CIVC bestaat er helemaal niet zoiets als “een champagne-kleur” omdat champagnewijn in verschillende tinten wordt geschonken, van bijna wit tot zalmroze. Champagne is ook geen officiële Pantone-benaming en bij veel kleding wordt deze kleur dan ook niet aan als ‘champagne’ aangeduid, maar worden alternatieve benamingen gebruikt, zoals beige, ecru, camel, crème, zand, café latte of karamel, aldus het CIVC.

Champagne gangbare kleuraanduiding

In zijn vonnis van 9 september stelt de rechter vast dat Ferminadaza aannemelijk heeft gemaakt dat de term ‘champagne’ al meer dan een eeuw in het gewone spraakgebruik een gangbare aanduiding is voor een kleur ‘die zich in het ‘crème-/beigekleurige’ spectrum bevindt’. Ook de Dikke van Dale vermeldt bij het woord ‘champagne’ als betekenis “de kleur van champagne hebbend”.

Champagne woordenboek

Geen associatie met Champagne

Volgens de rechter zal de consument het woord ‘champagne’ op een kledinglabel dan ook gewoon beschouwen als een (gebruikelijke) aanduiding van de kleur van het kledingstuk. ‘Het valt niet in te zien waarom de consument in die context het woord ‘champagne’ tevens zal … associëren met de beschermde oorsprongsbenaming ‘Champagne’’, aldus de rechter. De vordering van het CIVC wordt afgewezen en de organisatie wordt veroordeeld in de kosten van ruim € 10.000,-. Het is nog niet bekend of het CIVC in beroep gaat.

Bas Kist

Banner photo by Tristan Gassert on Unsplash

Dit artikel werd op 20 september 2024 gepubliceerd op Adformatie.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.