Oprekken

Bedrijven registreren dit soort ‘uitgeklede’ logo’s om hun bescherming op te rekken. Met deze merkregistratie zou Chiquita makkelijker kunnen optreden tegen aanhakers die een vergelijkbaar logo gebruiken, maar dan met andere tekst. Het verlies van deze Europese registratie betekent een flinke deuk in de bescherming van het Chiquita-merk.

Chiquita

Niet onderscheidend

Volgens EUIPO gaat het hier om een ‘extreem simpel’ logo, dat slechts bestaat uit basale geometrische vormen, namelijk twee ovalen, en de ‘alledaagse’ kleuren geel en blauw. Een dergelijk simpel teken kan niet onderscheiden en had nooit geregistreerd mogen worden.

Chiquita
EU merkregistratie Chiquita ongeldig

 

Marktonderzoek van tafel

Het marktonderzoek van Chiquita, waaruit moet blijken dat het logo ingeburgerd is, veegt EUIPO van tafel: het onderzoek heeft betrekking op een kleine groep mensen in slechts 4 van de 27 EU-landen. Dat is onvoldoende om Europese inburgering aan te nemen, aldus EUIPO.

 

Dit artikel is onderdeel van de Chiever Nieuwsbrief (december 2021).
Klik hier voor de .PDF met alle artikelen.