Inspiratie
Je kunt je nauwelijks voorstellen dat de Chinezen geen rekening hebben gehouden met een bezwaar van Coca-Cola. Een blind paard ziet natuurlijk dat de ontwerper van dit logo zich wel erg heeft laten inspireren door de Coca-Cola-letter. Het hoeft dan ook verbazing te wekken dat de frisdrankenfabrikant oppositie tegen de registratie indiende. Op 2 juni won Coca-Cola de zaak natuurlijk glansrijk. Geen merkregistratie voor CiaoCiaoKing.
En Cacaolat dan?
Het Coca-Cola-design wordt wel vaker geleend. En telkens als dat gebeurt, treedt de Amerikaanse multinational op. Verstandig, want zo voorkom je dat je merk verwatert, aan kracht inboet. Alleen wat voor ons nog steeds een raadsel is waarom de Amerikanen dat chocoladedrankje Cacaolat nooit hebben aangepakt. Wat is daar toch aan de hand? Dat merk is in ieder geval in Spanje op de markt. Dit design lijkt toch sterk op dat van Coca-Cola en dan wordt het ook nog eens gebruikt voor een drankje. Dat pikken de Amerikanen toch niet? We hebben er nog niets over kunnen vinden. Wie het weet mag het zeggen, heel graag! kist@chiever.com.
Cacaolat heeft toch een enorme Coca-Cola uitstraling? Rechts hun Europese merkregistratie.
Waarom doet Coca-Cola niets?
Bas Kist