September 2018. Coca-Cola is er in geslaagd de Europese registratie van het beeldmerk PanPan voor frisdrank te verbieden. Het beeldmerk bevat een band die enige gelijkenis vertoont met de bekende ‘ribbon’ van Coca-Cola. Maar een ‘walk-over’ voor Coca-Cola was het zeker niet.
Links de PanPan-aanvraag, rechts twee merkregistraties waar Coca-Cola zich op beriep
Link
Volgens het Europese merkenbureau EUIPO vertoont het PanPan-logo, dat gebruikt wordt door een Chinees bedrijf, eigenlijk nauwelijks overeenstemming met het Coca-Cola merk. Nu ja, in visueel opzicht een klein beetje misschien, door die ribbon. Echter, door de enorme bekendheid en reputatie van Coca-Cola (en zijn ribbon) is het volgens EUIPO toch mogelijk dat het publiek een link tussen beide merken zal leggen.
Profiteren
Maar voor een merkinbreuk is een link alleen niet voldoende. Coca-Cola moet ook aantonen dat het PanPan-merk ongerechtvaardigd profiteert van de reputatie van Coca-Cola. En daarin is het bedrijf volgens EUIPO geslaagd.
Gebruik
De manier waarop het PanPan-merk in de praktijk gebruikt wordt, toont volgens EUIPO aan dat de Chinezen inderdaad proberen mee te liften op de bekendheid van Coca-Cola. Anders dan de merkregistratie, die in het zwart is gedaan, gebruikt het bedrijf het logo in de kleuren wit en rood, waardoor het wel erg dicht bij Coca-Cola in de buurt komt.
Taal van het land
Ook laat EUIPO meewegen dat Coca-Cola zijn merk vaak gebruikt in de taal van het land. De consument zou zo maar kunnen denken dat het PanPan-merk er eentje in die serie is. Ook op deze manier profiteren de Chinezen van de grote bekendheid van Coca-Cola, aldus EUIPO.
Les
De algemene les is dat je maar beter niet kunt aanschurken tegen misschien wel het bekendste merk ter wereld. Zelfs als er maar een heel klein beetje gelijkenis is, kan je al in de problemen komen.
Bas Kist