Verwarring

Volgens Cointreau, dat zijn merk al sinds 1885 op de Amerikaanse markt gebruikt en tegenwoordig zo’n 4 miljoen flessen per jaar wegzet, kan bij de consumenten verwarring ontstaan omdat de namen Cointreau en Quatreau zo op elkaar lijken. Bovendien beweren de Fransen dat zij net bezig zijn met plannen om alcoholvrije drankjes onder de naam Cointreau op de markt te brengen.

Cointreau

Kan Quatreau biezen pakken?

Als ik een inschatting mag maken: ik denk dat Cointreau hier aan het langste eind gaat trekken. De merken lijken in klank sterk op elkaar en de naam Cointreau wordt al heel lang gebruikt en geniet een grote bekendheid. Tel daarbij op de ongewenste associatie met canabis en Quatreau kan zijn biezen pakken, lijkt mij. Daar heeft Cointreau niet eens dat verhaal voor nodig dat er toevallig net nu – 135 jaar na de introductie in 1885 – ‘plannen’ zijn om ook alcoholvrije drankjes onder de merknaam Cointreau te gaan verkopen. Ik mag hopen van niet. Willen alle kinderen een glaasje Cointreau-limonade?

Bas Kist