Albert Home

Op Instragram introduceerde Coolblue-baas Pieter Zwart deze week de nieuwe lijn keukenapparatuur van Coolblue. Zwart laat weten dat hij heeft overwogen dit onder het Coolblue-huismerk ‘BlueBuilt’ te doen. Echter, dat voelt niet origineel, aldus Zwart in het filmpje. Na lang nadenken is hij uitgekomen op een merknaam die teruggaat naar de basis, naar lekker eten en naar huis. Naar zijn vader. En via diens naam komt Pieter Zwart op de nieuwe huismerknaam: Albert Home!

Coolblue Pieter Zwart

Gefronste wenkbrauwen

De reactie van Coolblue op de Blue Home introductie van AH trok online natuurlijk flink wat aandacht en AH vindt het vast niet leuk om als ‘niet-origineel’ neergezet te worden. Maar goed, dat hadden ze misschien kunnen verwachten? Het kan toch niet zo zijn dat niemand bij Albert Heijn zich gerealiseerd heeft dat de merknaam Blue (het woordje Home staat er wel erg klein bij) voor keukenapparaten bij retailer Coolblue – dat ook het huismerk BlueBuilt voert – voor gefronste wenkbrauwen zou zorgen?

Blue

Europese merkregistratie Albert Home

Maar vermoedelijk blijft het bij dit plaagstootje van Coolblue. Hoewel, even leek het er op dat het bedrijf er toch een serieuze juridische strijd van wilde maken. Op 17 oktober namelijk, vroeg Coolblue Europese registratie aan van het merk Albert Home, voor precies alle huishoudelijke producten waarvoor Ahold zijn merk Blue Home heeft geregistreerd. Opvallend! Albert Home was toch gewoon een grapje van Coolblue? Waarom registreer je het dan als Europees merk? Zo’n nieuwe merkregistratie van Albert Home kan zomaar aanleiding zijn voor een flinke juridische clash met AH, dat natuurlijk veel waarde hecht aan zijn eigen merk Albert.

Ingetrokken

Echter, de zaak loopt toch niet uit de hand want een dag later, op 18 oktober, trok Coolblue de Europese registratie van Albert Home al weer in. Voortschrijdend inzicht bij Coolblue? We weten het niet, een mailtje aan de afdeling persvoorlichting van Coolblue blijft onbeantwoord. Maar blijkbaar is het toch niet de bedoeling om hier een echte juridische strijd van te maken. En nu we het er toch over hebben: die naam Albert Home, is dat niet een veel leukere en betere naam voor de keukenapparaten van AH?

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Pieter Zwart (@pieterzwart77)

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.