Foutje

Echt veel heeft Corendon overigens niet hoeven doen om deze zaak te winnen. Caixa had namelijk een foutje gemaakt tijdens de procedure. De Spaanse bank beriep zich in deze zaak op twee Europese registraties van zijn logo, in kleur en zwart-wit. Al op de eerste pagina van de uitspraak laat het Europese merkenbureau EUIPO weten dat de zaak niet ontvankelijk is. De aanvraagdatum van de Caixa-merken is namelijk 20 december 2017 en die van Corendon 18 oktober 2017! Caixa heeft dus helemaal geen oudere rechten en dan kan je natuurlijk geen oppositie voeren. Je vraagt je natuurlijk af hoe je zo’n lel van een fout kan maken. Het eerste waar je bij het voeren van een oppositie naar kijkt is natuurlijk de datum van depot. Toch is er wel een verklaring.

 

Links de twee EU-registraties waarmee Caixa het logo van Corendon (rechts) aanviel

 

Senioriteit

Caixa bezit in veel EU-lidstaten wel veel oudere nationale merkregistraties van hetzelfde logo (bv. in de Benelux sinds 1987). Als je een nieuwe Europese registratie aanvraagt van een merk waarvoor je al oudere rechten bezit in een lidstaat, dan kun je senioriteit inroepen. Dat houdt in dat je in de nieuwe EU-registratie een aantekening laat maken van de datum van je oudere nationale registratie. Het idee is dat je dan kosten kunt besparen door je oude nationale registratie op te geven, terwijl je binnen je nieuwe EU-merk wel die oude datum (senioriteit) voor dat specifieke land behoudt.

Caixa
Caixa bezit veel oude nationale registraties van dit logo, bv. in de Benelux (1987), Frankrijk (’86), Finland (’91)

 

Denkfout

Ook Caixa heeft deze oude data van de verschillende nationale registraties laten aantekenen in zijn Europese merken. Caixa dacht dat het daarmee ook gewoon die oude registratie-datum in stelling kon brengen tegen Corendon. Maar dat is een denkfout: je kunt je in een oppositie alleen op die senioriteit beroepen als je je merkrecht op dat oude nationale merk ook daadwerkelijk hebt opgegeven. Je moet de nationale registratie dus actief intrekken of laten vervallen. En dat had Caixa niet gedaan. Al die nationale merken van Caixa zijn nog gewoon geldig. En dus was de zaak snel klaar: zolang de oude nationale rechten geldig blijven heb je niets aan de senioriteit in de EU-merk. Het is één van de vele valkuilen bij het voeren van een oppositie.

Corendon logo's
Logo’s Corendon: links nieuw op website, maar ook de andere varianten kom je nog tegen

 

Logo’s Corendon

Overigens is het niet helemaal duidelijk hoeveel belang Corendon eigenlijk nog heeft bij dit merk. Op de website van Corendon wordt inmiddels een ander logo gebruikt, maar ondertussen zie je ook nog op verschillende plaatsen op internet het logo met het mannetje opduiken, zelfs in een uitvoering die qua kleur erg dicht tegen Caixa aanzit. Caixa zal het er vermoedelijk niet bij laten zitten en opent mogelijk een nieuwe aanval, maar nu op basis van zijn oude nationale rechten.

Bas Kist

Photo credit: Jeroen Stroes Aviation Photography on VisualHunt / CC BY

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.