Limited edition

Onder de merknaam Coca-Cola Creations verkoopt de frisdrankgigant sinds 2022 een reeks limited edition Coca-Cola-smaakvarianten. Volgens Robinsons raakt de consument in verwarring met nog zo’n Creations-merk op de markt. Echter, het Europese merkenbureau EUIPO wil er niets van weten.Coca-Cola Creations

 

Creations niet onderscheidend

Dat zit hem in het beschrijvende karakter van het onderdeel Creations. ‘Het woord ‘Creations’ zal worden opgevat als een indicatie dat de drank met een zekere mate van creativiteit is vervaardigd’, aldus EUIPO. Voor zo’n beschrijvend element krijg je dan ook geen merkbescherming, zo meent EUIPO. Je kunt er in ieder geval Coca-Cola Creations niet mee stoppen.

Coca-Cola Creations

Dit artikel is onderdeel van onze Chiever Nieuwsbrief. Klik hier om de gehele nieuwsbrief in .pdf te bekijken.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.