Reputatie

In de oppositie tegen de registratie van het speelgoedmerk McHugs, beriep McDonald’s zich op de enorme reputatie van het McDonald’s merk. Liet het fastfoodconcern in het verleden nog wel eens steken vallen bij het leveren van bewijs van reputatie of gebruik (Big Mac!), dit keer was er bij het Europese merkenbureau EUIPO geen twijfel: het merk McDonald’s geniet een enorme reputatie voor zijn fastfood en restaurants.

McHugs McDonalds

Serie

Volgens EUIPO zal het publiek makkelijk een link leggen tussen de merken McHugs en McDonald’s. Hoewel speelgoed en fastfood natuurlijk verschillende producten zijn, is er in dit geval ook een duidelijk verband: in McDonald’s restaurants kunnen kinderen vaak ook met speelgoed spelen. Verder is het volgens EUIPO van belang dat McDonald’s een hele serie Mc-merken voert: van McCafe en McMuffin tot McChicken en McNuggets. McHugs past natuurlijk makkelijk in dat rijtje Mc-merken.

Mc Merken

Oneerlijk profiteren McHugs

De registratie van het speelgoedmerk gaat daarom niet door: volgens EUIPO profiteert de Spaanse speelgoedfabrikant op oneerlijke wijze van de aantrekkingskracht van het bekende voorvoegsel Mc. Dankzij de link met McDonald’s maakt McHugs een vliegende start en dat mag niet.

McHugs voor cement?

De zaak geeft nog eens aan dat je heel erg voorzichtig moet zijn met het gebruik van het voorvoegsel Mc. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Het feit dat het hier om speelgoed ging, speelt een belangrijke rol. Ik denk dat als je de merknaam McHugs bijvoorbeeld voor cement zou registreren, dan is het zeer de vraag of McDonald’s dat kan verbieden. Cement en fastfood zitten toch wel erg ver uit elkaar. Hoewel?

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.