Gezin niet onderscheidend?
Natuurlijk ontzetting bij het Kroatische gezin Gezin. Hoezo is GEZIN geen onderscheidend merk voor kleding? Toegegeven: als je door een Nederlandse bril kijkt is het een beetje een gek kledingmerk, GEZIN. Maar misschien juist daardoor sterk onderscheidend? Je ziet de shirtjes met het label GEZIN al in de rekken hangen.
Rekening houden met taal in 27 landen
Maar EUIPO legt uit waarom het merk toch geen registratie krijgt. In de eerste plaats moet je bij de beoordeling van elke Europese merkaanvraag rekening houden met alle 27 Europese landen. Is een merk in de taal van maar één land zuiver beschrijvend, dan krijgt het geen Europese registratie.
Kleding voor het hele gezin
En vervolgens richt EUIPO zijn blik op Nederland. Het woord ‘gezin’ betekent in het Nederlands ‘ familie’, zo stelt het merkenbureau vast. En daar zit volgens EUIPO het probleem. Als de Nederlandse consument het kledingmerk GEZIN ziet, zou hij kunnen denken dat het om kleding gaat die gemaakt is om door het hele gezin gedragen te worden, aldus EUIPO. Of de consument denkt dat kleding gekocht kan worden in een speciale familiehoek in de winkel. Volgens het merkenbureau beschrijft het merk GEZIN dus een kenmerk of eigenschap van het product en is het daarom niet onderscheidend: geen registratie!
Gezinsonderbroek
Pffff, deze gaat mij wel heel ver. Zal de consument echt denken dat kleding voorzien van het merk GEZIN door het hele gezin gedragen zal worden? Ooit kleding gekocht voor de hele familie? Op maandag draagt moeder de onderbroek, de kleine Johannes is woensdag aan de beurt, de zondag is natuurlijk voor vader, even een wasje draaien en dan staat de nieuwe week al weer voor de deur.
En heb je ooit, naast de dames-, heren- en kinderafdeling, in een kledingwinkel een sectie gezien die bedoeld is voor het hele gezin? Als ik Filip Gezin was zou ik maar eens in beroep gaan, daar moeten toch wat kansen liggen zou ik zeggen.
Bas Kist
Photo by Patricia Prudente on Unsplash