ayds

Schade Corona?

Zo’n vaart zal het niet lopen met Corona, het paradepaardje van s ’werelds grootste brouwer AB Inbev. Maar toch: hoe schadelijk is dat ellendige coronavirus nu voor het biermerk Corona? Is er blijvende merkschade? Misschien eens kijken naar andere voorbeelden. Want natuurlijk zijn er in het verleden vaker merken tegen dit soort ‘problemen van buiten’ aangelopen.

Naamswijziging

In een aantal gevallen koos het getroffen bedrijf snel eieren voor zijn geld en wijzigde het zijn merknaam. Zo besloot Tata Motors, de grootste autofabrikant van India, in 2016 het automerk ZICA om te dopen in TIAGO, vanwege de ongewenste associaties met het in 2015 opgedoken ZIKA-virus.

zica tiago

ISIS en Tsunami

Ook de snelle opkomst in 2014 van de terreurbeweging ISIS – tot die tijd in veel branches een geliefd merk – was voor veel bedrijven aanleiding hun naam aan te passen. Zo heet Isis Pharmaceuticals sinds 2015 Ionis Pharmaceuticals en werd Softcard de nieuwe naam van het Amerikaanse betaalbedrijf ISIS. En zelfs het Schotse designbureau Tsunami zag zich na de dramatische vloedgolf van 2004 genoodzaakt een andere naam te kiezen.

isis

Sars verhuizers

Maar niet iedereen wijzigt meteen zijn naam. In 2003, toen in Azië de SARS-epidemie uitbrak, maakte het verhuisbedrijf Sars uit Den Bosch zich weinig zorgen. ‘…sommige klanten vroegen voor de grap of ze onze mensen wel binnen mochten laten. Maar verder hebben we geen hinder’, aldus een nuchtere Sars-woordvoerder in 2003 in Management Team. Misschien ook niet zo gek, want voor zo’n verhuisbedrijf ligt een dodelijk virus natuurlijk wat minder zwaar op de maag dan voor een – om maar eens wat te noemen – bureau in relatiebemiddeling. Hoewel?

sars

Sars verhuizers, sinds 1872 en ondanks de SARS-epidemie (2003) nog steeds in business. Foto’s: www.sars.nl

Constance Sars

In hetzelfde artikel in Management Team vertelde Constance Sars, de eigenaresse van het gelijknamige relatiebemiddelingsbureau, dat het bezoek op haar website enorm toenam. ‘Ik zie het positief: zo leren ze ons bedrijf kennen. Toch is de associatie met een virus op zich niet prettig. Vraag is alleen: …. bij wie kan ik dan de schade claimen?’, aldus de commerciële Sars. Het bedrijf Constance Sars bestaat overigens niet meer, maar dat heeft vermoedelijk meer te maken met de leeftijd van Constance dan met de ziekte SARS. En de verhuizers Sars zijn ook in 2020 nog volop in business, geen centje pijn (meer).

Klein bier

Toch zijn deze voorbeelden natuurlijk klein bier vergeleken met de Corona-case. Immers, daar wordt een wereldmerk voor een product dat voor menselijke consumptie is bestemd, plotseling in verband gebracht met een doodeng virus. Een geluk bij een ongeluk is misschien dat in de media het woord ‘corona’ zonder hoofdletter wordt geschreven en altijd met het woord ‘virus’ eraan vast. Daardoor ontstaat toch een beetje afstand met het merk Corona.

Stilzitten

Maar wat moet AB InBev nu doen? Wat is het beste advies? Wie het weet mag het zeggen. Het lijkt onverstandig nu reclamecampagnes te voeren om zaken uit te leggen. Elke verdere connectie tussen het bier en het virus moet worden vermeden. Waarschijnlijk is er maar één optie en dat is stilzitten en hopen dat het snel weer overwaait.

Maak van het virus geen corona

Maar mogelijk is er toch één specifiek moment waarop AB Inbev wél in actie moet komen. Dat is als de media het coronavirus als ‘corona’ beginnen aan te duiden, zoals Joris van Poppel dat deed in het NOS Journaal van 16 februari: ‘Als je 2 weken in quarantaine bent geweest en je bent niet ziek, dan heb je geen corona!’ Joris toch! Die mag van Inbev best een aardig briefje krijgen met het vriendelijke verzoek nooit meer alleen ‘corona’ van het virus te maken.

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Volkskrant