Oude logo

Sevenhill had zijn beeldmerk niet alleen aangevraagd voor allerlei soorten snoep, maar nota bene ook voor koffie. Dat moet Starbucks extra getriggered hebben. Tijdens de oppositieprocedure beriep de koffie-gigant zich op de grote reputatie van het (oude) Starbucks-logo. Daar gaat EUIPO ruimhartig in mee. Ondanks het feit dat het laatste gebruik van het oude Starbucks-logo dateert van jaren geleden, heeft het logo nog steeds een grote reputatie voor koffie, aldus EUIPO.

Chameleon

Reputatie

En het merkenrecht geeft merken met een reputatie ruime bescherming. Als je kunt aantonen dat het publiek een link zal leggen met een ander merk, waardoor de merkhouder een bepaalde vorm van schade kan lijden, dan is er al sprake van een inbreuk. Gevaar voor verwarring is dan niet eens nodig.

Mentale associatie

Volgens EUIPO zullen veel consumenten bij het zien van het Chameleon-merk een ‘mentale associatie’ leggen met het bekende Starbucks-merk. Met relatief weinig marketinginspanningen lift Sevenhill zo mee op de reputatie van Starbucks en krijgt de verkoop van Chamelon-producten een boost. Dat heet ‘ongerechtvaardigd voordeel trekken’ of ‘een graantje meepikken’ en dat is niet toegestaan, of het merk nu voor koffie wordt gebruikt of voor een enigszins verwant product als snoep.

Logo Starbucks Chameleon
Links Starbucks sinds 2011, midden Starbucks vóór 2011, rechts Chameleon tot 2022

 

Les

De belangrijkste les is natuurlijk dat aanhaken bij bekende merken levensgevaarlijk is, zelfs als het beroemde merk al jaren niet meer gebruikt wordt. Sommige reputaties zijn onverwoestbaar.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.