Instagram & Celebrities

‘s Werelds bekendste mensen en bedrijven gebruiken Instagram: Cristiano Ronaldo 243 miljoen volgers, Paus Franciscus 7.5 miljoen, Angela Merkel 1.5 miljoen, het Louvre Museum 4.3 miljoen en Heidi Klum 7.7 miljoen, om er maar een paar te noemen.

Obama

Al in 2012 publiceert de BBC het artikel: ‘President Barack Obama joins photo site Instagram’. In het artikel meldt de BBC dat Instagram net door Apple de titel “app of the year 2011” heeft gekregen en dat het bedrijf ‘delighted’ is dat President gebruik maakt van de app.

Instagram

Grijze haren

In Der Spiegel verschijnt in 2016 een artikel met de titel: “Heidi Klum shows her first grey hair on Instagram”. Als dat geen bewijs van reputatie is, dan weet ik het niet meer! Daar kan zelfs de publicatie van T-mobile in 2019 „Queen Elizabeth publishes her first Instagram post” niet overheen.

Reclamegeld

En hoeveel geld verdienen die beroemdheden nu met hun reclames op het netwerk? Onder de titel „When Instagram brings more money than professional football” laat de Duitse ARD in 2019 weten dat Cristiano Ronaldo 47 miljoen dollar per jaar via Instagram verdient, Lionel Messi 23 miljoen en Kendall Jenner 16 miljoen.

Gigantisch

Op basis van deze bewijzen kan EUIPO er niet meer omheen: de bekendheid van het Instagram-logo is gigantisch en dat betekent dat het merk een hele ruime beschermingsomvang heeft. Wie de strijd aangaat met een dergelijk merk heeft wel lef. Maar of het ook verstandig is kun je je afvragen.

 

Dit artikel werd eerder geplaatst op Adformatie.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.