Substantiële verschillen

Volgens EUIPO zijn er substantiële verschillen tussen de merken Marie-Stella-Maris en Marie: de structuur, het ritme en de intonatie. De woorden Stella en Maris trekken vermoedelijk meer de aandacht dan het tamelijk ‘gewone’ Marie.

Marie-Stella-Maris

Achternaam

Bovendien wordt volgens EUIPO in de praktijk meestal geen verwarringsgevaar aangenomen als twee merken dezelfde voornaam hebben (Marie) maar aan eentje ook een soort achternaam (Maris) is toegevoegd. En de toevoeging van de extra naam Stella maakt verwarringsgevaar helemaal onwaarschijnlijk. Kortom, de Duitse brouwer kan dus gewoon de markt op met zijn bier Marie.

Bas Kist

 

Dit artikel is onderdeel van de Chiever Nieuwsbrief (september 2022). Klik hier voor de .PDF met alle artikelen.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.