$ 1 miljard

Deze kwestie laat nog eens mooi zien dat een merk een waanzinnig grote waarde kan hebben. Even wat cijfers: volgens de New York Times krijgt FIFA op dit moment $ 125 miljoen per jaar voor het gebruik van zijn merknaam. FIFA zou dit bedrag graag verdubbeld zien tot $ 1 miljard in vier jaar.

FIFA 22 20

Alleen gebruik van de naam

Het is goed je te realiseren dat al dit geld alleen wordt betaald voor het eenvoudige gebruik van de merknaam FIFA voor het spel. Alle afspraken over het gebruik van namen en logo’s van clubs en spelers staan hier los van.

EA Sports FC

Kleurloze merknaam

En wat nu? EA heeft inmiddels bekend gemaakt dat het op volle kracht doorgaat met het spel. Nou ja, volle kracht, het spel zal straks EA Sports FC gaan heten. Een spel met zo’n tamelijk kleurloze merknaam noem ik toch een beetje ‘op halve kracht’. Hadden ze daar nu toch niet iets pakkenders voor kunnen verzinnen?

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.