Kopen?

Toen Trump afwijzend reageerde en een tegenaanval aankondigde, bond Lopes wat in: wilde Trump de Europese merkregistratie misschien kopen? Dat scheelt kosten en bovendien voorkom je ‘public proceedings’ in de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen, aldus Lopes.

Kwade trouw

Echter, Trump wilde van geen deal weten en spande een procedure aan bij het Europese merkenbureau om de registratie van Lopes onderuit te halen. Volgens Trump was Lopes duidelijk te kwader trouw toen hij het merk in 2021 registreerde. Immers, op 20 oktober 2021, precies één dag voor de registratie van Lopes, had Trump een persbericht verstuurd waarin hij de introductie van zijn nieuwe social media kanaal Truth Social aankondigde. Bovendien had Trump zelf al eerder in juli 2021 een Amerikaanse merkregistratie voor het merk aangevraagd. Het kan dus niet anders dan dat Lopes op de hoogte was de plannen, aldus Trump.

Truth Social

Trump verliest

Echter, zijn poging om het merk uit het register te laten schrappen is mislukt. Op 3 december 2024 bepaalde het Europese merkenbureau EUIPO dat Lopes de merkregistratie van Truth Social mag behouden.

Onvoldoende bewijs

Hoewel het merkenbureau constateert dat er aanwijzingen zijn dat Lopes kwade bedoelingen had met zijn merkdepot, zoals de timing van de registratie en het feit dat hij het merk voor een ‘considerable financial compensation’ van de hand wilde doen, gaat het bureau toch niet mee in de eis van Trump om de merkregistratie ongeldig te verklaren. De reden is dat Trump wel veel argumenten heeft aangevoerd, maar dat hij deze op geen enkele manier heeft onderbouwd met bewijzen. Het merkenbureau noemt als voorbeeld dat Trump zelfs verzuimd heeft een kopie van zijn oudere Amerikaanse merkregistratie over te leggen.

Beroep tot 3 februari

Omdat een actie op basis van kwade trouwe alleen maar toegewezen kan worden als er degelijk bewijsmateriaal is ingediend, verwerpt het Europese merkenbureau de claim van Trump. ‘Het dossier is, ondanks de aangevoerde argumenten, niet voldoende voorbereid door de aanvrager om zijn beweringen te onderbouwen’, aldus het merkenbureau. Dat betekent dat de merkregistratie van Lopes voorlopig een flink obstakel en risico blijft voor Trumps’ Truth Social in Europa. De toekomstige president heeft nu tot 3 februari de tijd om in beroep te gaan tegen de beslissing.

Bas Kist

 

Photo by History in HD on Unsplash

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Volkskrant

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.