Teleurgesteld?
Blauwe bessen, ook wel de koninkjes onder de anti-oxidanten genoemd, zijn tegenwoordig erg populair. Dikke kans dat jij dit doosje bij de AH al eens in handen hebt gehad. Is het je ooit opgevallen dat er ‘Doosjevol’ op de verpakking staat? En was je bij het openen van de verpakking teleurgesteld dat het doosje niet volledig gevuld was met bosbessen?
Klacht
De vrouw die een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie had die teleurstelling in ieder geval wel. Haar klacht hield namelijk in dat het doosje slechts voor 65% gevuld was. Daarom vond zij de vermelding ‘Doosjevol’ misleidend. AH bestreed dit door te stellen dat de inhoud (‘250 gram’) toch duidelijk op de ingrediëntenlijst staat.
250 gram
Het College kiest echter partij voor de klaagster. De vermelding dat het om 250 gram bessen gaat kan volgens het College de onjuiste indruk dat het doosje ‘vol’ zit niet wegnemen. De consument zal niet enkel op grond van het vermelde gewicht begrijpen dat het doosje slechts deels is gevuld met blauwe bessen.
Hele verpakking
Daar komt bij dat (bij de beoordeling van een misleidend etiket) gekeken moet worden naar de hele verpakking, aldus het College. De verpakking is ondoorzichtig en is geheel bedrukt met een foto van blauwe bessen (tot aan de bovenkant ‘’gevuld’’). Echter, het doosje is slechts deels gevuld, en in ieder geval zitten er ‘’wezenlijk minder’’ blauwe bessen in dan in de verpakking zouden passen.
Misleidend
‘Doosjevol’ wekt dus een onterechte indruk want de verpakking is niet volledig gevuld, aldus het College. Hierdoor is er sprake van misleidende voedselinformatie en is de reclame-uiting ‘Doosjevol’ oneerlijk. De AH heeft intussen haar verpakking gewijzigd in; ‘’Doosje met’’.
Beetje overdrijven mag
Als je een voedingsclaim maakt, zorg er dan ook voor dat je deze kan waarmaken! Ga niet te ver om consumenten te verleiden tot het doen van een aankoop. Een beetje overdrijven mag maar ga niet de – misleidende – grens over!
Floor Stijns