Het Europese merkenbureau OHIM heeft de registratie van het bekende logo van de vruchtendrank Innocent, een merk van het Britse Fresh Trading, ongeldig verklaard. Volgens de Cancellation Division  van OHIM is niet Fresh Trading eigenaar van het beeldmerk, maar het bedrijf Deepend, dat het logo in 1999 voor Innocent ontwierp. De uitspraak van het Europese merkenbureau dateert al van 15 november 2012, maar is pas onlangs in de publiciteit gekomen.

Copyrights niet overgedragen

Toen  Deepend  het logo, een eenvoudig hoofdje met daarboven een cirkel, in 1999 in opdracht van Innocent ontwierp, verzuimden beide partijen duidelijke afspraken te maken over de auteursrechten. Zo kon het gebeuren dat de copyrights van het logo bij de oorspronkelijke ontwerper bleven. In 2009 startte Deepend een procedure om de Europese merkregistratie van Innocent onderuit te halen. Eind 2012 stelde het Europese merkenbureau Deepend in het gelijk.

Ramp

‘Een ramp voor Innocent’, aldus merkenbureau Chiever. ‘Dat logo is letterlijk en figuurlijk het gezicht van dit populaire drankje, misschien nog wel belangrijker dan de naam.  Maar de zaak is nog niet klaar. Uit het register blijkt dat Innocent op 14 januari 2013 beroep heeft ingesteld tegen de uitspraak’.

De zaak Mediq

De kwestie doet volgens Chiever denken aan het conflict over het logo van de apothekersorganisatie Mediq. Net als Innocent had ook Mediq bij de creatie van zijn logo de auteursrechten niet laten overdragen. Toen Mediq in 2011 ruzie kreeg met de ontwerper van het logo, bepaalde de rechter uiteindelijk dat Mediq zijn logo niet meer mocht gebruiken. ‘Mediq kon niet anders dan de zaak afkopen. Als we betrouwbare bronnen mogen geloven, heeft dat Mediq meer dan een miljoen euro gekost, aldus Chiever. / Februari 2013

Innocent auteursrecht vs merkregistratie CTM 1815612