Reputatie

Meteen nadat Tentations zijn Europese merkregistratie had aangevraagd, diende Apple oppositie in. Het was voor Apple vervolgens een koud kunstje aan te tonen dat zijn appel-met-hapje-beeldmerk in Europa een enorme reputatie heeft voor smartphones en software.

Tentations logo hapje

Link

Hoewel Apple onder dit merk geen dating-diensten aanbiedt, is er natuurlijk wel enige connectie tussen de smartphones en software van Apple en de dating-app van Tentations. Volgens de oppositieafdeling van het Europese merkenbureau EUIPO zal de consument makkelijk een link leggen tussen de logo’s. Tentations profiteert zo op oneerlijke wijze van de grote bekendheid van het Apple-merk en dat mag niet, zo oordeelde EUIPO op 2 december 2024.

Hapje logo's

Geen hapje en blaadje

Dus als je al overweegt een logo van een appel te gebruiken voor je producten of diensten, neem er dan in ieder geval geen hapje uit: het kleinste hapje is al dodelijk. En zo’n blaadje er bovenop  helpt dan natuurlijk ook niet mee.

Bas Kist

 

Banner Photo by Jonas Denil on Unsplash

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.