Reputatie
Meteen nadat Tentations zijn Europese merkregistratie had aangevraagd, diende Apple oppositie in. Het was voor Apple vervolgens een koud kunstje aan te tonen dat zijn appel-met-hapje-beeldmerk in Europa een enorme reputatie heeft voor smartphones en software.
Link
Hoewel Apple onder dit merk geen dating-diensten aanbiedt, is er natuurlijk wel enige connectie tussen de smartphones en software van Apple en de dating-app van Tentations. Volgens de oppositieafdeling van het Europese merkenbureau EUIPO zal de consument makkelijk een link leggen tussen de logo’s. Tentations profiteert zo op oneerlijke wijze van de grote bekendheid van het Apple-merk en dat mag niet, zo oordeelde EUIPO op 2 december 2024.
Geen hapje en blaadje
Dus als je al overweegt een logo van een appel te gebruiken voor je producten of diensten, neem er dan in ieder geval geen hapje uit: het kleinste hapje is al dodelijk. En zo’n blaadje er bovenop helpt dan natuurlijk ook niet mee.
Bas Kist
Banner Photo by Jonas Denil on Unsplash