Vormmerk koekje met reputatie

Op 29 november bepaalde de oppositieafdeling van EUIPO dat de vorm van het koekje van Oreo een merk is met een grote reputatie. De Europese merkregistratie van de verpakking Maxon van het Algerijnse bedrijf Sarl Sobco maakt inbreuk op de merkrechten van dit Oreo-koekje. Ondanks het feit dat de verpakking paars is en de merknaam Maxon bevat, zal de consument door het afgebeelde koekje toch onvermijdelijk een link leggen met het bekende Oreo-koekje. De Algerijnen profiteren zo op een oneerlijke wijze van de reputatie van het Oreo-koekje en dat is verboden.

Oreo Maxon
Links de gestrande merkregistratie van Maxon, rechts het geregistreerde vormmerk van Oreo

 

Steun in de rug

Een prachtige overwinning voor Oreo: een Europese merkregistratie voor de vorm van je product en met een reputatie in de EU! Dat is maar weinigen gegeven. Maar goed, dan wordt het nu wel tijd voor actie! Deze uitspraak is een belangrijke steun in de rug voor de strijd tegen alle na-apers. Doorpakken nu!

Eenvoudige prooi

Duplex en Okidoki zijn met hun Oreo-blauwe verpakking nu een eenvoudige prooi. Dat geldt natuurlijk ook voor de koekjes van Borneo en Festival Recreo, nog even los van het feit dat zij met die  ‘eo’-uitgang ook nog eens de merknaam Oreo proberen te imiteren.

Oreo

Iets meer afstand

Misschien iets ingewikkelder zijn deze Black & White en Twist & Shout. De verpakkingen ogen echt anders, maar het koekje is natuurlijk 100 % Oreo. Met die Maxon-uitspraak van vorige week in de achterzak moet Oreo ook hier aan het langste eind kunnen trekken.

Neo Oreo

Speculatie

Over deze Neo verpakking bij de Lidl heb ik me al jaren verbaasd. Hoe kun je ongestraft zo dichtbij kruipen? Het moet voor Oreo toch een fluitje van een cent zijn om deze Neo uit het schap te weren. Of … zijn er misschien achter de schermen afspraken tussen Oreo en Lidl? Als je ons met Neo gewoon met rust laat, geven wij Oreo een prominente plek in de winkel. Nee, dat zal toch niet, dat is pure speculatie.

Bas Kist

 

Banner Photo by ABHISHEK HAJARE on Unsplash

Dit artikel werd ook gepubliceerd op Adformatie.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.