Internationale uitbreiding

De drie merken van Haaland zijn in het Noorse merkenregister aangevraagd op 24 februari 2023. Nu blijven Haalands commerciële activiteiten natuurlijk niet beperkt tot zijn geboorteland Noorwegen, dus de voetballer zal dan ook zonder twijfel binnen 6 maanden – dat wil zeggen vóór 24 augustus 2023 – deze Noorse registraties internationaal gaan uitbreiden. Die datum is belangrijk want tot die tijd kan Haaland bij nieuwe internationale aanvragen de prioriteit of voorrang van zijn Noorse merken inroepen. Dat betekent dat alle internationale registraties die binnen een half jaar worden verricht ook de datum van 24 februari 2023 krijgen. Dus mocht iemand plannen hebben om nu snel het merk Erling Haaland in de Benelux te registeren: niet doen, met zijn recht van voorrang haalt Haaland je straks vast weer in.

Erling Haaland merkregistraties
De eerste 3 merkregistraties Haaland: handtekening, naam en pose

 

Manchester United 677 merkregistraties

Het onderzoek van WTR brengt nog meer interessante weetjes aan het licht. Van alle clubs blijkt Manchester United wereldwijd de grootste merkenportefeuille te bezitten, die bestaat uit maar liefst 677 actieve merkregistraties. Op enige achterstand volgen dan Tottenham Hotspur met 589, Barcelona met 503, Chelsea met 491 en Real Madrid met 454 registraties. De enige Nederlandse club die in het onderzoek naar voren komt is Ajax met 21 merkregistraties.

Manchester United

 

Braut

En dan geeft een blik in het register soms ook een kijkje in het privéleven van de deposant. Zo kunnen we in het Noorse register lezen dat de voetballer Erling Braut Haaland heet. Een grappige naam, Braut. Google Translate laat weten dat het in het Noors ‘Goed’ betekent.

Opvallend

Op zich is het nog wel opvallend dat zo’n superster als Haaland, die toch zeker al een jaar of drie internationaal furore maakt en voor wie Real Madrid naar het schijnt straks meer dan € 200 miljoen over heeft, zijn naam pas nu – in 2023 – als merk registreert. Je zou zeggen dat zoiets als ‘merkregistratie verrichten’ als actiepunt naar bovenkomt op de agenda van elke voetbalmakelaar of -manager op het moment dat zijn pupil internationaal doorbreekt. Maar blijkbaar niet. Daar valt nog wel wat winst te behalen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.