Bevestiging

De uitspraak van de Kamer van Beroep bevestigt de eerdere beslissing van het Europese Merkenbureau van december 2019: HelloFresh lijkt te veel op het oudere drankenmerk Hello van het Tsjechische Linea Nivnice.

 

HelloFreshDe drankjes van het merk Hello

Tweede oppositie

Linea Nivnice heeft ook oppositie ingediend tegen de Europese registratie van een tweede variant van het logo van HelloFresh. Ook in deze procedure wordt binnenkort uitspraak verwacht en het ligt voor de hand dat dit merk hetzelfde lot zal ondergaan als het logo in de speciale schrijfwijze.

HelloFresh

De registratie van het logo links ondergaat vermoedelijk binnenkort hetzelfde lot als het merk rechts

Flink probleem

De beslissing zadelt Hello Fresh met een flink probleem op. Hoewel het bedrijf zijn Europese registratie voorlopig heeft kunnen behouden voor een flink aantal voedingsmiddelen, is het natuurlijk heel erg lastig als je het merk niet kunt gebruiken voor drankjes en sapjes en producten die daaraan soortgelijk zijn. Het is de vraag of dat voor Hello Fresh in de praktijk werkbaar is.

 

HelloFreshHello stopt HelloFresh

Kwetsbaar

De zaak laat weer eens zien hoe kwetsbaar een Europese merkregistratie kan zijn. Er hoeft maar vanuit één Europees land bezwaar te komen (in dit geval Tsjechië) en de hele EU-registratie wordt omver gekegeld. Wat dat betreft is het altijd nuttig om voorafgaand aan de registratie van een Europees merk te checken of er niet ergens in een uithoek van de EU nog een probleem zit.

Bas Kist