Kinderidolen

De Reclamecode voor voedingsmiddelen (RVV) bepaalt dat kinderidolen niet mogen voorkomen in reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. Bij idolen kun je vooral denken aan figuren die ontleend zijn aan populaire tekenfilms of games, zogenaamde “licensed media characters”. De regels zijn er niet alleen om kinderen, maar ook om ouders te beschermen. Want hoe sterk blijft een ouder in de supermarkt, na 10 vragen over dat snoepje?

Klacht

Foodwatch, een organisatie die misleiding en kindermarketing aan de kaak stelt, diende een klacht in bij de RCC omdat ze bekende kinderidolen Peppa Pig en Paw Patrol tegenkwam op de verpakkingen van FruitFunk en in online advertenties. Volgens Foodwatch overtreedt FruitFunk hiermee de kindermarketingregels.

Uitzondering

FruitFunk verweerde zich met een beroep op een uitzondering: de RVV zegt namelijk dat het ‘idolenverbod’ niet geldt als de reclame gesteund wordt door de overheid of een andere erkende autoriteit op het gebied van voeding. En kijk maar, we hebben contact gehad met het Voedingscentrum en die vond ons product een ‘verantwoorde dagkeuze’ aldus Fruitfunk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Fruitfunk 🍓🍌 (@fruitfunk.nl)

Gaat om de reclame, niet om het product

Echter, daar trapt de RCC niet in. Het Voedingscentrum heeft zich alleen maar uitgelaten over het product zelf en niet over de Peppa Pig-reclame voor dat product, aldus de RCC. Die reclame zelf wordt dus niet gesteund door het Voedingscentrum en daarom gaat de uitzondering niet op.

En nu?

FruitFunk mag kinderen niet meer lokken met idolen. Het bedrijf heeft inmiddels de beklaagde producten uit de markt gehaald, ze zijn niet meer te koop.

Onze tip voor u

Neem de kindermarketingregels in acht bij het ontwikkelen van verpakkingen, online aanprijzingen op je website of social media campagnes! Let hierbij specifiek op het gebruik van kinderidolen, dit mag niet tenzij……
En, maak het voedingsmiddel in ieder geval niet te aantrekkelijk voor de kleintjes!

Floor Stijns

FS

Floor Stijns is sinds maart 2022 werkzaam bij Chiever. Floor is een merkengemachtigde die scherpe, eerlijke adviezen geeft, met oog voor perspectief.