Hypes
Dit nieuwe depot is een mooie gelegenheid nog eens stil te staan bij de merkregistratie van hypes. Het is een bekend fenomeen dat ondernemers commercieel geïnspireerd raken door blijde of schokkende gebeurtenissen en relletjes die breed uitgemeten worden in de media. Hele hordes eagere figuren vinden dan snel hun weg naar het merkenregister en vragen registraties aan, van Amalia tot MH17 en van Je Suis Charly tot Cecile de Leeuw.
Grenzen
Hoe kijken wij als merkenbureau daar eigenlijk tegenaan? Registreren wij gewoon klakkeloos wat de klant ons vraagt of zijn er voor ons toch grenzen? Ja die zijn er, maar de lat ligt wel hoog (of misschien moet je dat juist laag noemen).
Sensation-driven
In principe is het natuurlijk niet aan ons om een mening te hebben over een merk dat een klant ons vraagt te registreren. Ook staan wij beslist niet negatief tegenover ‘sensation-driven’ merkdepots. Er zitten vaak aardige creatieve plannen achter en bovendien is de keuze voor zo’n hype-naam ook begrijpelijk: het merk blijft meteen goed in de herinnering hangen. Dat geldt ook voor zo’n kreet als Functie Elders: heeft u voor mij die witte coltrui van Functie Elders? Je ziet het labeltje al in de nek zitten.
Cofvefe en Covid
Dus als iemand het merk Cofvefe voor mokken wil registreren omdat Trump een onbegrijpelijk tweet de ether inslingert, als Brexit een biermerk wordt of als enige honderden commerciële geesten zich storten op Corona en Covid, dan helpt Chiever op verzoek graag met de registratie.
Novichok en Amalia
Maar de lat ligt wat ons betreft nog veel lager. De registratie in 2018 van het merk Novichok voor wodka (Novichok is het gif dat in dat jaar werd gebruikt om de Rus Sergei Skcripal om te leggen) heeft iets lugubers, maar wij zouden de opdracht aannemen. Dat geldt ook voor het merk Maxima, dat in 1999 voor parfum werd aangevraagd. En zelfs voor Amalia, ondanks het feit dat dit merk bij de geboorte van de prinses voor nota bene keukenapparatuur werd ingediend. Natuurlijk kun je denken: moet dat niet op naam van de dames zelf? Misschien, maar als een handige jongen daar eerder bij is, gaan wij er toch niet voor liggen.
George Floyd en MH17
Toch wordt het anders als we het verzoek zouden krijgen om de naam George Floyd of de zin I Can’t Breathe te registreren. Datzelfde geldt voor Je Suis Charly. Dat voelt niet goed. We gaan er toch niet aan meewerken dat de commercie met deze merken aan de haal gaat? Dat heeft te maken met de ernst of impact van de gebeurtenis en de smakeloosheid van het depot. En dan zwijgen we nog over de onbegrijpelijke merkregistratie van de naam MH17.
Teflon
Maar goed, nu maar eens kijken of Functie Elders überhaupt het register in komt. We gaan toch niet meemaken dat Pieter Omtzigt of Mark Rutte bezwaar aantekent! En of het merk Functie Elders dan een blijvertje is? Het zou zeker niet het eerste sensation driven-merk zijn dat, zodra de hype over is, een stille dood sterft. Maar je weet het niet. Overigens hebben wij zelf, naast kleding, nog een extra productgroep aan de registratie toegevoegd: klasse 1 teflon. Maar misschien is dat bij nader inzien een beetje een flauw grapje.
Bas Kist