Thom is bijzonder

Volgens Thom Browne is de voornaam Thom (dus met een H) behoorlijk bijzonder. Daar komt nog bij dat het merk Thom Browne in Europa een grote bekendheid en reputatie heeft. De consument zal de merken Thom Browne en Thom Bonzero dan ook makkelijk verwarren of met elkaar in verband brengen, aldus de Amerikanen.

Thom is gewoon

Maar EUIPO legt de argumenten van Thom Browne eenvoudig naast zich neer. In de eerste plaats is ‘Thom’ volgens EUIPO helemaal niet zo bijzonder. Het is in veel landen gewoon de afkorting van de naam Thomas. Niks speciaals dus.

Thom Browne Thom Bonzero

Geen bekend merk

En dan die reputatie van het merk Thom Browne in de EU. Veel bewijzen die de bekendheid van het merk moeten bevestigen hebben betrekking op de UK. Sorry Thom, maar dat is sinds enige tijd geen EU meer, dus dat telt niet, aldus EUIPO. En ook wat ze verder hebben laten zien bewijst geen bekendheid of reputatie. Ja, het merk Thom Browne is duidelijk aanwezig in allerlei mode-publicaties, maar cijfers over marktaandelen ontbreken, net als informatie over verkochte aantallen en omzetten. Al met al is het onvoldoende om de conclusie te trekken dat Thom Browne in de EU grote bekendheid geniet bij het publiek, aldus EUIPO.

Achternaam weegt zwaar

Vervolgens komt EUIPO aan bij de vergelijking van de merken. Zal het publiek Thom Browne en Thom Bonzero verwarren? Bij vergelijking van twee merken geldt in het merkenrecht de hoofdregel dat het begin van het merk zwaarder moet wegen dan het eind. En het begin is hier in beide gevallen natuurlijk Thom, dus dat lijkt in het voordeel van Thom Browne.

Persoonsnamen

Echter, in dit specifieke geval moet je daar toch anders naar kijken, aldus EUIPO. Het publiek zal beide merken hier namelijk als persoonsnamen opvatten. En bij persoonsnamen krijgt juist de achternaam meer gewicht. Immers, van twee mensen met dezelfde achternaam denk je dat ze iets met elkaar te maken hebben. Dat geldt natuurlijk niet voor eenzelfde voornaam. Er zijn wel meer honden die Fikkie heten! Ondanks de gemeenschappelijke voornaam Thom, zal de consument door de achternamen Bonzero en Browne beseffen dat de producten van verschillende bedrijven afkomstig zijn, aldus EUIPO. Geen verwarringsgevaar en geen inbreuk.

Thom Browne Thom Bonzero
Links een vest van Thom Browne, rechts eentje van Thom Bonzero.

Inspiratie

Dat Thom Browne een beetje moeite heeft met Thom Bonzero begrijp ik overigens wel. Deze Chinese Thom laat zich bij de samenstelling van zijn collectie wel heel erg ‘inspireren’ door de Amerikaanse Thom.

Bas Kist

 

Afbeelding via Wikimedia Commons door Limguang Diamlimma  (CC BY-SA 4.0 Deed)

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.