‘Ernstige verontwaardiging’

‘De gemiddelde consument in de Europese Unie zal de perceptie hebben dat het teken verwijst naar de beruchte motorbende ‘Satudarah’, een (inmiddels verboden) motorclub die in 1990 in de Nederlandse stad Moordrecht opgericht werd en gelinkt wordt aan geweld, drugshandel, illegale wapenhandel en andere criminele feiten’, aldus EUIPO. Commerciële exploitatie van een merk als Satudarah zal volgens EUIPO ‘ernstige verontwaardiging’ bij de consument oproepen en als ‘onaanvaardbaar’ beschouwd worden.

Satudarah

Escobars en Jihadi

Dat zat er natuurlijk een beetje in. Ze hadden gewoon even moeten kijken naar merken die eerder geweigerd werden omdat ze de gedachte oproepen aan verboden misdadige organisaties of personen. Zo kregen de merken Escobars (voor cola en sterke drank), The Jihadi (voor games) en SS (voor kleding en golfhandschoenen) geen merkregistratie omdat ze in strijd zijn met de openbare orde. Een criminele club als Satudarah past wel in dit rijtje.

Escobar SS

Ingewikkelder

Maar soms is het voor merkhouders toch wat ingewikkelder. Zo kan ik me goed voorstellen dat de deposant van het logo E.T.A. Everyday Travel Adventure bij het kiezen van zijn naam er niet bij stil heeft gestaan dat ETA ook de afkorting was van de naam van de Baskische terreurgroep die in het begin van deze eeuw Spanje met aanslagen in zijn greep hield. Misschien dachten ze wel meer aan Estimated Time of Arrival? Toch werd het merk E.T.A. Everyday Travel Adventure door EUIPO geweigerd wegens strijd met de openbare orde.

ETA
Links de reisorganisatie, rechts de terreurgroep

Franse terroristen

Nog lastiger had een Deense ondernemer het met zijn kledingmerk OAS. Een prima merk dat OAS, zou ik zeggen. Echter, ook OAS strandde bij EUIPO wegens strijd met de openbare orde. Maar wie weet er nu nog dat OAS in de jaren 60 de naam was van een beruchte Franse groep terroristen, de Secret Army Organisation? Ik had er nog nooit van gehoord.

OAS

Bas Kist

 

Banner photo: Jacob Hahury, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.