Reputatie

Volgens EUIPO is Game of Thrones een merk met een enorme reputatie. De serie is niet alleen meer dan 10 jaar door HBO uitgezonden, ook de naam Game of Thrones is op grote schaal voor merchandise en evenementen ingezet. Game of Thrones is daarmee niet alleen een titel van een serie, maar wordt door het publiek ook als merk beschouwd.

Game of Thrones Game of Döner logo

Link

Hoewel Game of Thrones niet voor restaurant-diensten is geregistreerd, kan HBO dankzij de grote reputatie van Game of Thrones toch een vuist maken tegen de registratie van Game of Döner. Merken met een reputatie krijgen immers ruime bescherming. Volgens EUIPO zal het publiek een link leggen tussen deze beide ‘Game of …’-merken. Daarbij speelt ook een rol dat het logo van Game of Döner een draak bevat: draken vormen een belangrijk onderdeel van de verhaallijn van Game of Thrones.

Draak Game of Thrones
(rechts) Image credit: HBO

Oneerlijke profiteren

EUIPO komt tot de conclusie dat dat Game of Döner profiteert van de aantrekkingskracht van het merk Game of Thrones. De Duitse ondernemer geeft zijn bedrijf zo wel een hele makkelijke start: zonder al te veel kosten te hoeven maken lift Game of Döner mee op de positieve associaties die de ‘Game of Thrones’-serie oproept. Dat is oneerlijk en niet toegestaan, aldus EUIPO. Game of Döner krijgt geen registratie.

Bas Kist

 

Banner photo by Kishor on Unsplash

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.