VORMGEVING ‘SINGLE-LETTER’ MERK WEEGT ZWAAR
Volgens de Oppositieafdeling van het Europese merkenbureau EUIPO moet je, bij de beoordeling van eventueel verwarringsgevaar tussen twee merken die slechts uit 1 letter bestaan vooral kijken naar hoe deze letter is vormgegeven. De vormgeving weegt in zo’n geval zwaarder dan het feit dat het om twee dezelfde letters gaat.

GEEN VERWARRING
Zelfs als je het logo van Otto als een D beschouwt (EUIPO geeft aan dat je er voor hetzelfde geld een ‘O’ in zou kunnen zien), wijkt dit merk toch nog zoveel af van de D van Diesel dat er geen gevaar is dat het publiek de merken zal verwarren, aldus het merkenbureau.
BEKENDHEID NIET BEWEZEN
Om zijn eisen kracht bij te zetten had Diesel aangevoerd dat zijn D-merk een grote bekendheid geniet. Echter, enig bewijs voor deze bekendheid bracht Diesel niet in, zodat EUIPO daar geen rekening mee kon houden.
DIESEL VERLIEST WEL VAKER
Een klein onderzoekje laat zien dat Diesel de beschermingsomvang van zijn D-logo wel vaker overschat. Ook tegen de drie merken hieronder trok Diesel aan het kortste eind: geen gevaar voor verwarring, zo werd geoordeeld.

GOK
Iedereen ziet denk ik wel dat de merken van Diesel en Otto in visueel opzicht flink verschillen. Door toch een oppositie te voeren zonder bewijs van bekendheid van zijn merk, heeft Diesel een flinke gok genomen. Waarom het bedrijf er niet meer werk van heeft gemaakt om die bekendheid hard te maken, is de vraag. Dat had de kans op succes flink kunnen vergoten.
Bas Kist