Juni 2018. Het kledingmerk Excessive mag geen gebruik meer maken van een luipaard in zijn beeldmerk. Dat heeft de Rechtbank van Koophandel in Brussel bepaald op 24 mei. Het merk maakt inbreuk op het bekende Puma-logo.

Verwarring

De eigenaar van het Excessive-merk gebruikt de luipaard niet alleen in combinatie met het woord Excessive, maar ook los, met name voor sportartikelen. Volgens de rechter lijken de Puma en het luipaard sterk op elkaar en bestaat het gevaar dat de consument de merken zal verwarren.

Verschillende merken en modellen die geen registratie kregen omdat ze inbreuk maken op het Puma-merk

Meer katachtigen

De Excessive luipaard is niet het eerste katachtige beest dat met Puma in aanvaring komt. Elke nieuwe merkaanvraag van een springend roofdier kan op een aanval van Puma rekenen. En het bedrijf is daarbij zeer succesvol. Zo kregen de hierboven afgebeelde merken en modellen geen registratie. Het is heel verstandig van Puma dat het zo agressief optreedt. Het bedrijf moet wel. Als Puma dit soort beesten laat lopen dan is dat erg schadelijk voor het eigen merk. Met meer katachtige kleding- en sportmerken op de markt en in het register wordt het Puma-merk minder onderscheidend en neemt de beschermingsomvang van het merk af. Dus is Puma er alles aan gelegen het register ‘schoon’ te houden.

Bas Kist