November 2017. Het Duitse communicatiebureau Achtung is er niet in geslaagd zijn logo als Europees merk te registreren. Volgens de Board of Appeal (BOA) van het Europese merkenbureau EUIPO bezit het logo geen onderscheidend vermogen. En dan krijg je geen registratie.

Promotionele aanduiding

In de eerste plaats is volgens de BOA het Duitse woord Achtung slechts een promotionele aanduiding. Een dergelijke term kan je niet als merk claimen. Bovendien, zo stelt de BOA, zorgt ook het design van het logo niet voor het vereiste onderscheidend vermogen. De zachtgrijze letter, de kleine a en het in ‘superscript’ toegevoegde oranje uitroepteken, het zijn allemaal zeer gebruikelijke grafische elementen die niets toevoegen, aldus de BOA.

Woord achtung

Voor de stelling dat het woord achtung in Duitsland onvoldoende onderscheidend vermogen bezit, valt nog enig begrip op te brengen. Hoewel: voor een communicatiebureau is achtung toch best een bijzondere naam die meteen blijft hangen? Hoezo niet onderscheidend?

Design

Echter, dat de BOA zo de vloer aanveegt met de design-elementen in het achtung-logo wekt verbazing. Als je naar het totaal kijkt maakt toch juist zo’n geel accent met daarnaast die zachte grijze letters het geheel onderscheidend en herkenbaar zou je zeggen. Maar daar denken ze bij het Europese merkenbureau dus anders over. En achtung staat niet alleen:

Voorbeelden van geweigerde merken: design dat volgens EUIPO (ten onrechte?) geen onderscheidend vermogen toevoegt. 

Bas Kist