Merkregistratie doorgehaald

Het mag dan prima spul zijn dat Goodbye Yellow, maar een beschermd merk is het niet. Onlangs bepaalde het Benelux Gerechtshof dat de merkregistratie Goodbye Yellow van het Luxemburgse cosmeticabedrijf Good-Bye Sarl doorgehaald moet worden.

Geel Hoofd
Good Bye Yellow van Henkel

 

Henkel

De zaak was aangespannen door Henkel, dat ook een merk Good Bye Yellow op de markt brengt, voor een shampoo tegen verkleurd haar. Henkel was niet blij dat het het Luxemburgse Good-Bye Sarl gelukt was een Benelux merkregistratie van Goodbye Yellow voor zijn crème te krijgen. Henkel zelf had in 2017 van het Europese merkenbureau te horen gekregen dat Goodbye Yellow niet onderscheidend was en niet geregistreerd kon worden.

Benelux Gerechtshof

Onlangs stelde het Benelux Gerechtshof Henkel in het gelijk en verklaarde het de Benelux-merkregistratie van de Luxemburgers ongeldig. De consument begrijpt natuurlijk meteen dat zo’n crème met de naam Goodbye Yellow bedoeld is om gele verkleuringen of vlekken op huid of nagels weg te werken of er “goodbye” tegen te zeggen, aldus het Hof. Het merk beschrijft dus een aantrekkelijk kenmerk van het product en is daarom niet onderscheidend. Voor zulke beschrijvende merken krijg je geen bescherming. De merkregistratie was dus in eerste instantie in de Benelux ten onrechte geaccepteerd.

Oppassen met verwijzende merken

De zaak laat zien dat het oppassen geblazen is met de keuze van een merknaam. Bij sommige namen hoef je niet uit te leggen dat ze juridisch niet te claimen zijn. Wie zijn zalf tegen huidverkleuring bijvoorbeeld de merknaam Anti-Verkleuring geeft, voelt wel aan dat dat niet te beschermen is. Maar het gaat in de praktijk dus echt een stuk verder: ook als het merk, zoals Goodbye Yellow, op een of andere manier verwijst naar een bepaalde werking van het product, zit je al in de gevarenzone.

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.