Mei 2019. Tjsa, zou dat bedrijf JK Solutions nu serieus gedacht hebben dat ze daarmee wegkomen? Je ‘kinky’ dating site de naam KinkedIn geven en dan denken dat je daarvoor een merkregistratie krijgt? Begin de april liet het Engelse merkenbureau weten dat de oppositie, ingesteld door LinkedIn, succesvol was: geen registratie voor KinkedIn.

Verwarring en schadelijk

Bij het Engelse merkenbureau UKIPO had LinkedIn aangevoerd dat registratie van de sterk gelijkende naam KinkedIn verwarring bij de consumenten zou veroorzaken. Bovendien is een dergelijke kinky datingsite schadelijk voor de reputatie van ons merk, zo betoogde LinkedIn.

Rechts de site van KinkedIn, teksten die niet helemaal bij LinkedIn passen

Ondermijning reputatie

Op 4 april stelde UKIPO LinkedIn in het gelijk. Het imago van de datingsite KinkedIn, met zijn opvallende teksten, verschilt nogal van dat van het professionele netwerk LinkedIn. Zo’n bijna identieke naam kan de reputatie van het merk LinkedIn ondermijnen, aldus UKIPO. En dus krijgt KinkedIn geen Engelse merkregistratie.

Raadsel

Het blijft een raadsel waarom iemand het in zijn hoofd haalt met datingsite aan de slag te gaan met een naam die zó dicht tegen het inmiddels wereldbekende merk LinkedIn aanzit. Dan weet je toch van tevoren dat je bakzeil moet halen? Voorlopig gaat alleen de merkregistratie onderuit, maar het ligt voor de hand dat LinkedIn straks ook gaat optreden tegen het gebruik van de naam KinkedIn. En dan zijn ze bij KinkedIn pas echt aan de beurt: een kostbare rechtszaak en vervolgens een dure rebranding. Maar goed, je bent wel even in het nieuws geweest. Voor wat het waard is.

Bas Kist