Inburgering

Tijdens de procedure bracht Deloitte een enorme hoeveelheid cijfers en reclamemateriaal in, waarmee het bedrijf wilde aantonen dat de groene stip is ingeburgerd, dat wil zeggen door het publiek als merk van Deloitte herkend wordt.

Bewijs onvoldoende

Helaas voor Deloitte was EUIPO niet onder de indruk van de ingebrachte stukken. Omzetcijfers en reclame-uitgaven zeggen op zich niets over de bekendheid van de stip, aldus EUIPO. En ook aan al die advertenties waarin de groene stip als object figureert, wil EUIPO geen waarde toekennen. Dit laatste is opvallend, want je zou zeggen dat juist deze campagnes de nadruk leggen op de merkfunctie van de groene stip. Maar hoe dan ook: de groen stip komt het register niet in.

Deloitte

Deloitte punt
Campagnes Deloitte met groene stip als object: EUIPO niet onder de indruk

Bas Kist

 

Dit artikel is onderdeel van de Chiever Nieuwsbrief (september 2022). Klik hier voor de .PDF met alle artikelen.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.