Bewust of onbewust

Natuurlijk, we willen nog best geloven dat het Spaanse PLN Distribución dat merk Zonnatura echt niet kende. Zonnatura mag dan misschien wereldbekend zijn in Nederland, dat is het waarschijnlijk niet in Zuid-Europa. Maar dat doet natuurlijk helemaal niet ter zake. Wessanen bezit gewoon een Europawijde merkregistratie voor Zonnatura en als je daar ergens in Europa dan te dicht bij in de buurt komt – bewust of onbewust – dan pleeg je merkinbreuk.

Bonnatura

Merkonderzoek verstandig

Overigens had PLN Distribución natuurlijk wel kunnen weten dat er een gelijkend ouder merk bestaat: ze hadden gewoon een goed merkonderzoek kunnen doen. Niet zo’n online checkje dat je even via internet doet, want daarmee vind je alleen zuiver identieke merken Zonnatura. Als je ook niet-identieke, maar wel sterk lijkende merken zoals Bonnatura wilt vinden, moet je wat dieper graven en een uitgebreid onderzoek laten verrichten. Dat kost natuurlijk wat geld, maar het bespaart veel problemen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.