Eigen laars

Nadat het de partijen in 2018 niet lukte afspraken te maken over de levering van een partij Fashion Boots aan Gevavi, besloot Gevavi in 2019 met een eigen laars op de markt te komen: de Groovy. Druppies meent dat deze Groovy inbreuk maakt op de auteursrechten van de Fashion Boot.

Gekleurde laars
Links de Groovy, rechts de Fashion Boot

Niet nieuw

Echter, volgens de rechter krijgt zo’n half-hoog gekleurde kinderlaars geen bescherming van het auteursrecht. De kenmerkende elementen van de laars, zoals het lipje, verstevigingen aan de zijkant, een diep zolenprofiel, de felle kleuren en een logo aan de zijkant, zijn allemaal niet nieuw of deels functioneel bepaald. Geen auteursrechten voor de Fashion Boot en dus geen inbreuk door de Groovy. Druppies moet ruim € 15.000, proceskosten betalen.

Gekleurde laars
Links Groovy, rechts Fashion Boot: geen auteursrechten voor half-hoge, gekleurde kinderlaarzen

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.